Jānis Āboltiņš - uzņēmuma ilgtspēja slēpjas rūpēs par to
Mans vārds ir Jānis Āboltiņš, esmu 44 gadus jauns vīrietis, un jau gandrīz 15 gadus esmu SIA “BSMS” uzņēmuma īpašnieks.
Jau būdams nepilngadīgs, uzsāku dzīvot patstāvīgi, strādāju krāmu tirgū un tā sāku iepazīt biznesa vidi. Spēlēju amatieru teātrī, esmu strādājis arī galdniecībā, līdz kādu dienu avīzē izlasīju sludinājumu, kur aicināja darbā tirdzniecības aģentus. Merčendaizinga aizsākumi Latvijā ar tā nepieciešamajām darba iemaņām un specifiku ir saglabājušies arī 24 gadus vēlāk, tas ir līdz šodienai, un nevar noliegt šī pakalpojuma nozīmi uzņēmuma darbībā.
Vēlos atzīties, ka esmu liels sapņotājs, vērtīgākos sapņus pierakstu, lai tos apkopotu, izdarītu secinājumus vai pat izveidotu jaunus produktus un pakalpojumus. Pasaka par zelta zivtiņu nemaz nav pasaka, jo vairums lietu, ko dzīvē esmu vēlējies, ir piepildījušās!
Vai 20 gadus atpakaļ mārketings bija tik pat aktuāls un pieprasīts kā šodien? Kas ir mainījies?
Šodien un toreiz galvenais mērķis ir veicināt cilvēku, uzņēmumu, produktu un pakalpojumu atpazīstamību un pārdošanu. Pirms 20 gadiem Latvijas ekonomika bija mazāka, arī mārketinga aģentūru bija krietni mazāk, konkurence minimāla. Skatoties no šodienas perspektīvas, uz to laiku viss bija ļoti primitīvi. Manuprāt, to var salīdzināt ar akmens laikmeta alu cilvēku dzīvi, kad vienīgie ieroči bija cirtnis un skrāpis. Mūsdienās ir daudz vairāk iespēju un rīku, kas arī ir veicinājis jaunu mārketinga un reklāmas aģentūru rašanos.
Kāds ir uzņēmuma ilgdzīvošanas noslēpums?
Uzskatu, ka uzņēmumu ilgdzīvošanas noslēpums ir to uzturēt pie labas veselības. Tas ir jāmīl un jāciena, par to ir jārūpējas gluži tāpat kā par sevi. Ja uzņēmējdarbība ir tikai bilance un peļņas rādītāji, tas nedzīvos ilgi. Uzņēmums ir kas vairāk par cipariem, tās ir vērtības. Ilgāk dzīvo tie uzņēmumi, kas spēj radīt emocijas un pievienoto vērtību saviem klientiem un tā darbiniekiem. Nākamais solis pretim ilgdzīvošanai - būt noderīgam sabiedrībai.
Kādas būtu tās pamatvērtības, kas, gadiem ejot, uzņēmumā nemainās un nemainīsies arī turpmāk?
Tie ir mani dārgie kolēģi un ilggadējie sadarbības partneri, ar kuriem kopā ir būts ne tikai skaistos “ziedu” laikos, bet arī sarežģītākos. Tieši tad novērojams, kur atrodas katra patiesās vērtības - lojalitāte, uzticība un sadarbība.
Kas Tev, kā uzņēmuma īpašniekam, ir svarīgi lai tiktu ievērots, biznesa veiksmīgai funkcionēšanai?
Cieņa, godīgums, drosme, uzticēšanās un, manuprāt, visvarīgākais ir pacietība jeb spēja gaidīt. Bez uzticēšanās uzņēmējdarbība ilgtermiņā vispār nevar pastāvēt. Ir jābūt godīgam un drosmīgam pret sevi un citiem, jo īpaši tajā brīdī, kad jāatzīst savu spēju robežas. Ir brīži, kad pārdomāti pie “stūres” jālaiž kāds cits, kam šīs enerģijas ir daudz.
To pašu es sagaidu no savas komandas. Katrs komandas dalībnieks ir kā vesela organisma sastāvdaļa, ja kāds orgāns iziet no ierindas, no tā var ciest viss organisms. Katram ir jāzina savs darbs un, ja līdz galam nav skaidrs, tad jābūt vēlmei to apgūt. Uzņēmuma veiksmes un ilgtspējas atslēga ir darbinieku patstāvībā - tiem jāļauj strādāt un attīstīties pašiem, nevis jāspiež virsū.