BSMS Parīzē: pasaules vadošās pārtikas izstādes apmeklējums
Uzņēmumiem ir skaidri jāapzinās savi biznesa mērķi un, dodoties prezentēt ne tikai savu uzņēmumu, bet arī valsti, rūpīgi jāpārdomā, kurus cilvēkus virzīt.
Komentē vadītāja Inta Buša: „Mūsu mērķis, dodoties uz SIAL, bija izpētīt jaunākās aktualitātes pārtikas un dzērienu ražošanā Eiropā, iepazīstoties ar inovatīviem un interesantiem uzņēmumiem. Patērētāju paradumiem mainoties, var novērot, ka Eiropas ražotāji aktīvi domā par produktu sastāvu, proti, cukura daudzuma samazināšana, alternatīvas izejvielas kofeīnam, augu valsts produkti, gaļas produktu alternatīvas. Protams, joprojām aktuāli ir eko un bio produkti un produkta izejvielu iegūšanas apstākļi, tostarp, cik sociāli atbildīgs ir uzņēmums. Atsaucoties patērētāju vajadzībām pēc ērtas un vienlaikus veselīgas maltītes, tiek piedāvāti arī pusfabrikāti vai dažādi maisījumi ērtai pagatavošanai. Šādiem produktiem noteikti redzu tirgus potenciālu”.
Uzņēmumiem, kas ir ar savu stendu, jāpārdomā trīs galvenie aspekti:
Uzņēmuma tēls: Pirmo iespaidu par uzņēmumu (vai valstu stendos par visu valsti) rada vizuālais noformējums. Šogad starptautiskajā izstādē SIAL viennozīmīgi izcēlās Brazīlija ar skaidru un vienotu valsts uzņēmumu pozicionējumu un daudzveidīgu komunikāciju, kas atspoguļojās dažādos materiālos. Citas valstis ar ļoti garu dalībnieku sarakstu, piemēram, Itālija un Polija izcēlās ar milzīgu teritoriālo pārklājumu hallē, ne tik daudz identitāti un komunikāciju.
Uzņēmuma pārstāvis: Varētu šķist, ka vienā no lielākajām pārtikas un dzērienu produktu izstādēm pasaulē, uzņēmumi virzīs tos pārstāvjus, kas vislabākajā veidā prezentē sevi, kompāniju un valsti, tomēr realitātē bija gana daudz pārstāvju, kuri nerunāja angliski vai runāja sliktā angļu valodā, kas ļoti apgrūtina komunikāciju, vienlaikus samazinot vēlmi uzkavēties pie uzņēmuma stenda. Uzņēmumi sevi reprezentēja, izmantojot dažādas stratēģijas. Bija enerģijas dzērieni, kur stilīgas modeles ap sevi pulcēja smaidīgus vīriešus, kamēr uzņēmuma vadītājs stāstīja par tā stratēģiju un pārdošanas plāniem. Citi uzņēmumi virzīja ražošanas vadītājus vai mārketinga speciālistus. Tomēr, neraugoties uz amatu, ir jāspēj atbildēt uz galvenajiem jautājumiem par produkta cenu, priekšrocībām, termiņiem un eksporta stratēģiju. Šeit vēlos pieminēt, ka arī attieksme vai noskaņojums ir svarīgs, lai nav kā viena Latvijas uzņēmuma pārstāvei, kas sūdzējās, cik viss ir slikti, viņa ir nogurusi, trūkst resursu un vispār labprātāk vēlētos atrasties dīvānā pie televizora.
Sasniedzamie mērķi: Vislabāk, ja skaidri zini, kādu ieguvumu vēlies no SIAL - kādos tirgos eksportēt un kādas ir tavas iespējas. Prātīgi būs jau iepriekš ieplānot biznesa tikšanos ar potenciālajiem partneriem, nevis cerēt uz labu laimi - šādu taktiku iesaku arī Latvijas uzņēmumiem mūsu vietējā FoodExpo.
Vecākā projektu vadītāja Alīna Radzeviča, kas arī apmeklēja SIAL izstādi, piebilst, ka, domājot par potenciālajām sadarbībām, uzņēmumam ir jābūt godīgam pašam pret sevi un arī potenciālo partneri. Piemēram, ja kāds ražotājs vēl netiek pārstāvēts ES, svarīgi saprast, vai Baltijas valstis būs pietiekami liels un spēcīgs tirgus, lai šis uzņēmums ienāktu Eiropā. Jāsaprot, vai ražotājam būs iespēja nodrošināt loģistiku, vai šajās valstīs būs zīmola mērķauditorija (piemēram, ja produkts ir dārgs un ekskluzīvs, noteikti jāsāk ar valstīm, kuras ir labāk attīstītas). Alīna dalījās ar izstādes apmeklēšanas ieteikumiem:
- Vērtīgi jau pirms izstādes iepazīties ar dalībnieku sarakstu un ieplānot potenciālās tikšanās, lai izvairītos no situācijām, kad ir daudzsološs potenciālais sadarbības partneris, bet, uzrunājot to stendā, nākas dzirdēt: “atbildīgajai personai pašlaik ir tikšanās un nav iespējams sniegt info”, “priekšnieks izgājis un pagaidām nevaram komentēt”.
- Pēdējās dienās visi jau ir noguruši un motivācija mazinājusies, tāpēc komunicēt ir grūtāk un intensīvākas jāplāno pirmās izstādes dienas.
- Vairākums seko loģikai sākt ar paviljonu nr.1 un tad secīgi iziet pārējos, iespējams, tāpēc daudzviet veidojas drūzmēšanās. Līdz ar to ir vērts sākt no otra gala vai vēl labāk izstrādāt savu maršrutu ar interesējošiem paviljoniem prioritārajā secībā.
- Ērti apavi – must-have.