Viedokļa raksts: Inta Buša
Nesen runāju ar kāda uzņēmuma mārketinga vadītāju, kurš stāstīja, ka strādā mārketinga nozarē divdesmit gadus un “visu zinot”, tāpēc principā jebkāda informācija, pieredzes stāsti, idejas vai redzējums viņam no malas nav nepieciešams. Es nespēju izdomāt labāku atbildi kā: “Interesanti”. Manuprāt, augstprātība par šķietamo visa zināšanu vai nevēlēšanās iedziļināties un mācīties ko jaunu šodien, īpaši mārketinga nozarē, var maksāt dārgi. Burtiski. Tāpēc man ir patiess prieks, ka tiek organizēta Rīgas Mārketinga nedēļa “LOOP”, kuras mērķis ir sapulcināt kopā mārketinga un sabiedrisko attiecību nozares speciālistus, lai apspriestu aktuālo tirgus segmentā, uzklausītu gan vietējos, gan starptautiskos speciālistus, kā arī apmainītos pieredzes stāstiem un viedokļiem. Manuprāt, stāvoklis, kad tev šķiet, ka “tu zini visu” ir nevēlams (ne jau tikai neiespējams) – ja tā ir, tad vai nu jāmaina profesija vai jārok dziļāk. Ir jāspēj no visa paņemt un atrast ko vērtīgu sev personīgi, ko iedvesmojošu, kaut pavedienu pārdomām. Man personīgi vienmēr trāpīgs šķitis Einšteina teiktais – “The more I learn, the more I realize how much I don’t know”. Respektīvi, vienmēr ir vieta izaugsmei! Šogad “LOOP” aptvēra diezgan plašu tēmu loku, taču vēlos padalīties vien ar pāris, manuprāt, spēcīgākajiem izvilkumiem.
Patērētāju iepirkšanās paradumi mainās.
Kā viens no aspektiem, kas uz to norāda, ir pētījuma rezultāts, ka 25% no visiem ASV veikaliem tiks aizvērti tuvākajos četros gados, līdz ar to skaidrs, ka tiešsaites iepirkšanās uzsāks vēl straujāku uzvaras gājienu. Papildus arvien populārāka paliks live-stream pārdošana, kas mani gan nedaudz uzjautrina, jo uzreiz atgādina tos televeikala raidījumus, kurus ātrāk gribas pārslēgt. Kopumā iepirkšanās tiks veidota (un dažviet tas jau tiek darīts) kā izklaide, process, kas tev var ne tikai apmierināt vajadzības, bet arī iedvesmot un dot kādu piepildījumu.
Otrs stāsts ir par zīmoliem.
Teju visās ātrās aprites produktu kategorijās (FMCG) ir ievērības cienīgs piedāvājuma klāsts. Līdz ar informācijas pieejamību un patērētāja arvien straujāk augošo ekspertīzi, rodas vēlme “baudīt”. Patērētājs meklē un arvien vairāk meklēs ne tikai labu produktu, bet stāstu – stāstu par zīmolu, par produkta rašanos un tā autentiskumu. Vēlme pēc unikālā un kā īpaša, kas var man dalīties ar savu stāstu un izstāstīt to tieši man, kā patērētājam. Šāda tendence samazinās to produktu tirgus daļu, kuriem ir neskaidrs zīmols un tā vērtības.
Visbeidzot, noslēgumā par stāstu stāstīšanu.
Nav jau runa tikai par stāsta saturu, bet visbiežāk – kā tu to izstāsti. Otrās dienas vēlā pēcpusdienā R. Viljams (R.Williams), manuprāt, pilnīgi visus pozitīvi uzlādēja ar kārtīgu džezu un retorisku jautājumu – “vai esi kādreiz jutis uz rokas taureni nolaižamies?” Vienīgā lekcija, kad neieskatījos telefonā, lai pārbaudītu e-pastus. Viņa nobeiguma atziņa apkopoja piecas pamatbūtības, kam jāraksturo veiksmīgi izstāstītu stāstu: aptverošs, patiess, emocionāls, radošs un iesaistošs. Jau runājot ar citiem mārketinga nedēļas apmeklētājiem, izskristalizējās, ka katram viedoklis atšķiras, kas bijis vērtīgāk, bet kas atkal – mazāk. Tomēr noteikti bija vismaz viena vērtīga atziņa, ko katram paņemt sev līdzi. Neesam augstprātīgi un netēlojam, ka mēs “visi visu zinām”, bet gan esam patiesi pret sevi un citiem un dalāmies savā pieredzē cits ar citu, lai kopēji mārketinga segments Latvijā attīstītos.