Influenceru mārketings un ko tas ēd
Kaut gan influenceru mārketings ir salīdzinoši jauns termins mūsdienu uzņēmējdarbībā, pati parādība nav nemaz tik jauna. Iepriekš influencerus vienkārši aizstāja atpazīstami cilvēki un slavenības, kas ar savu “ietekmēšanas varu” varēja pārliecināt par jebkura produkta labumu.
Šodien influenceris jeb viedokļa līderis var būt jebkurš cilvēks, kas publiski (sociālajos tīklos) dalās ar personīgās vai profesionālās dzīves pieredzi. Atšķirībā no slavenībām influenceri izskatās kā parasti cilvēki ar savām domām un dzīvi, un tieši tāpēc šobrīd tiem ir tik liela popularitāte. Cilvēkiem arvien mazāk patīk vērot mākslīgumu, gribas sekot kam reālam un šo “reālās dzīves” sajūtu atspoguļo influenceri. Turklāt varam atzīt, ka tradicionālās reklāmas cilvēkiem – riebjas. Tās ir visur, tās neizraisa uzticamību, it īpaši, kad telpa ir pārblīvēta ar tām.
Savukārt viedokļu līderu sekotāji atbalsta viņus pēc pašu vēlēšanās. Neuzspiesti. Starp influenceri un viņa sekotāju veidojas īpašas attiecības, ko pat var nosaukt par zināma veida draudzību. BSMS x Norstat pētījums liecina, ka 33% Latvijas iedzīvotāju uzzina jaunumus par saviem iecienītākajiem zīmoliem no sociālajiem tīkliem un 18% – no draugiem un paziņām. Apvienojot šos datus, var secināt, kur uzrunāt cilvēkus un kādā veidā. Censties panākt draudzīgu komunikāciju sociālajos tīklos, kur ir pavisam cits uzticēšanās līmenis. Kādas ir galvenās lietas, kas jāņem vērā, izvēloties influenceru mārketingu?
-
Vajag plānot laicīgi un domāt ilgtermiņā. Influenceris arī ir cilvēks, un pēkšņa sadarbība, kas “atlido” vēlu vakarā, ar nosacījumu izlikt postu jau no rīta noteikti nav ētiska. Jāatceras, ka influenceru darbs arī ir darbs. Tu taču nevēlies visu laiku mainīgu un nestabilu darbu? Veidojot sadarbību, influenceri dod priekšroku tām, kas ir ilgtermiņa un sniedz stabilitātes sajūtu.
-
Subjektīvā viedoklī balstīta izvēle – reti ir efektīva. Cilvēks dzīvo savā burbulī un nereti domā, ka tas, kas patīk viņam, patiks arī pārējiem. Vienīgā metode, kas palīdzēs uzzināt, kas patīk Tavai auditorijai, ir leģitīms pētījums un ekspertu viedokļi.
-
Kā jau tika minēts, arī influenceri ir cilvēki – komunicē ar tiem tā, lai veidotos savstarpēji patīkamas attiecības. Tu kā zīmols vēlies kļūt par viņu draugu, tādējādi arī prioritāte sadarbībai būs tiem, ar ko komunikācija notiek patīkami.
-
Nereti viedokļa līderus redz kā kārtējo instrumentu mārketinga mērķu sasniegšanā. Influenceriem neizskaidro kampaņas pamatojumu, mērķus, vadlīnijas utt. Tas ir tāpat, kā uzdot celtniekam būvēt māju bez rasējumiem. Kaut kas jau iznāks…bet vai vajadzīgais? Dalīties detaļās ar influenceru ir būtiski, lai viņš vai viņa izprot ideju un spēj to visefektīvāk komunicēt savai auditorijai.
-
Mūžīgais viedoklis, ka influenceri ir kaut ko parādā par “dāvanu”. Vienreiz un uz visiem laikiem jānošķir, ka nekas nav bezmaksas. Arī influenceru balsis un viedokļi. Protams, neviens nesaka, ka tagad jāsadarbojas tikai un vienīgi par maksu. PR dāvanas ir un būs daļa no komunikācijas, – bet tieši savstarpējo attiecību veidošanai, nevis publiskošanai. Tu taču nedāvināsi draugiem dāvanas, lai viņi ieliek tās storijos? Tu dari, jo vēlies to darīt no sirds. Šeit ir tas pats. Bet ja gribi garantētu publicitāti – maksā.
-
Visbeidzot, veido influenceru attiecības kā daļu no stratēģiskās komunikācijas. Influenceru izvēle jau sen nav balstīta ne sekotāju skaitā, ne tikai “engagement rate”. Katrs influenceris ir personība, un tāda ir arī viņa komunikācija un auditorija. Izvēlies pareizo personu atbilstoši savai stratēģijai un mērķiem, ko vēlies panākt.