Viedoklis par rāmjiem
Domāt ārpus rāmja
Domāt ārpus rāmja - sākotnēji šo metaforu 70. tajos un 80. tajos gados izmantoja vadības konsultanti, kas savus klientus izaicināja atrisināt “deviņu punktu” mīklu (skat. raksta augšpusē). Šo padomu izmanto arī dejā, mudinot kustēties kreatīvi un burtiski izkāpt no kastītes, lai sevi izteiktu sarežģītākās kustību amplitūdās. Vēlāk frāze kļuva un joprojām ir populāra biznesa vidē, apzīmējot laterālo domāšanu. Tomēr, jūs noteikti piekritīsiet, ka tā kļuvusi par mazliet kaitinošu klišeju.
Mēs – ikviens indivīds, kas vēlas ‘būt līmenī’ personīgajā un profesionālajā ziņā – šo “thinking outside the box” ideju jau esam iedzīvinājuši savā ‘mindsetā’. Tomēr mūsu iztēli un spēju domāt kreatīvi bez šaubām ietekmē arī tā informācija un impulsi, kas nonāk mūsu prātos un zemapziņā. Pastāv teorija, ka cilvēki, kuru sejas redzam sapņos – lai arī svešas, nav mūsu iztēles auglis - sapnī redzētais ir atmiņu mikss vai interpretācijas. Respektīvi, mūsu smadzenes nerada pilnībā jaunus tēlus. Tās tikai apstrādā saņemto informāciju. Tādējādi varam secināt, ka bez jauniem iespaidiem arī mūsu kreatīvajai domāšanai klāsies grūti.
Vēl arī jāizkāpj no burbuļa
Mēģinot domāt kreatīvāk, mēs saskaramies ar otru metaforu – izkāpšanu no burbuļa. Vēl nesen Latvijas prezidents E. Levits podkāstā ieteica “nedzīvot burbulī un meklēt jaunas perspektīvas”. Robežas tiek nojauktas ik dienu, attālumi kļūst vieglāk pārvarami un mūsu skatam paveras arvien bezgalīgākas Interneta dzīles.. Tomēr jau atkal skan šis atgādinājums.
Šoreiz mēs nerunāsim par mērķtiecīgu informācijas meklēšanu un dzīšanos pakaļ jaunai pieredzei. Parunāsim par to, kas ar mums notiek ikdienā. Mēs visi vairāk vai mazāk patērējam sociālos tīklus, dažādas interneta vietnes un aplikācijas, kurās notiek satura (un reklāmas) personalizācija. Tas sniedz lielisku iespēju pakalpojumu sniedzējiem un reklāmdevējiem nekļūdīties ar piedāvājumu katram indivīdam. Arī patērētājam tas ir ērti. Vienalga, vai tas ir Instagram feed, internetveikals, reklāmu baneri starp ziņu rakstiem, netflix vai youtube. Tu interesējies par apģērbu, kosmētiku, kafiju un kūkām? Lūk, skaistas sievietes burvīgos tērpos, kosmētikas produkts tāds un šāds, kafija un deserti tūkstošs rakursos. Tā atkal un atkal, līdz mūs ik uz soļa (skatiena) ir apskāvis.. algoritma veidotais burbulis. Cilvēks, kas tikko bija ticis interneta džungļos, ir ielikts atpakaļ – savā kastītē. Izrauties no šīs kastītes ir tikpat grūti kā ziemeļnieciskajam latvietim uz ielas pieiet pie cita cilvēka un uzsākt sarunu. Brr!
Ko darīt ar burbuli? Pirmkārt, noteikti apzināties to un tā robežas. Otrkārt, censties palielināt tā diametru. Visvienkāršāk – komunikācijā ar citiem – salikt interešu grozu kopā un skatīties, kas no tā var sanākt. Negaidīt, kad infinity pool aplikāciju laikjoslas parādīs jaunu pasauli. Runāt, runāties, komunicēt, dalīties ar domām, iedvesmot un iedvesmoties. Tieši tādēļ brainstormings radošajās sfērās ir visefektīvākais ideju ģenerēšanas veids – jebkura jauninājuma vienkāršākā recepte ir divu esošo lietu apvienojums, tādēļ pat tad, ja šķiet, ka šajā pasaulē viss jau ir izdomāts, pietiek ar divām idejām, kas var radīt to “bingo”, ko gaidījāt jau sen.
Arī mēs, BSMS komanda, regulāri kopā trenējamies strādāt komandā, mācāmies veidot saturīgas un domāt rosinošas diskusijas. Apzināti mācāmies un kvalitatīvi dalāmies informācijā ar citiem. Vācam idejas kā puzles gabaliņus un liekam kopā lielajā bildē. Paplašinot redzesloku un interešu lauku arī kreativitāte iegūst jaunu enerģiju, tādēļ - lai izdodas paplašināt robežas un iedvesmot to darīt arī citus!
P.S. Ja neesi to darījis iepriekš- noteikti pamēģini atminēt 9 punktu mīklu!